tirsdag den 28. december 2010

Kunst, krig og revolution i mellemkrigstidens sovjetrussiske plakater

Russiske plakater i LiteraturHaus på Nørrebro 
I de kommende uger ( 8.-21. September 2008) bliver plakatudstillingen Kunst, krig og revolution i mellemkrigstidens sovjetrussiske plakater vist i LiteraturHaus i Møllegade på Nørrebro som en del af en arrangementsrække om kunst og politik i mellemkrigstidens Rusland, udstillingen står i relation til og indgår i Golden Days of Copenhagen 2008, der overordnet har temaet mellemkrigstiden.


Russiske plakater på Nørrebro - 2 temauger i LiteraturHaus   
Med Kunst, krig og revolution i mellemkrigstidens Rusland afsøges det komplekse forhold imellem kunst og politik i mellemkrigstidens Rusland. Undersøgelsen har til formål at stille skarpt på den historiske tid hvor kunstnere og politikere arbejdede i så forskellige sfærer og overskred grænserne, og derved redefinerede forholdet mellem de tidligere så adskilte områder. Bag udstillingen Kunst, krig og revolution i mellemkrigstidens sovjetrussiske plakater står Morten Sylvest Nøhr (arkitekt MAA) og Odin Rasmussen i samarbejde med Paul Opstrup og LiteraturHaus.  

1. temauge: 
Tirsdag d. 8. september

08 september, kl. 17. (Fri entré) Fernisering af udstillingen "Kunst, Krig og Revolution i mellemkrigstidens sovjetrussiske plakater" 
 
Kort oplæg ved

Paul Opstrup leder af LiteraturHaus; velkommen

Odin Rasmussen, Kunst, Krig og Revolution; Oplæg   
I den tidlige sovjetstat skulle den kunstneriske avantgarde også være den politiske avantgarde. Den samtidige verden skulle transformeres, og kunstnerne havde en central rolle at spille i transformationen. Det gamle samfund skulle forkastes en bloc. Disse radikale tanker om en omkalfatring af samfundet og af individers livsopfattelse i avantgardistiske bevægelser, og under den russiske revolution, har netop eksisterede i en periode med store politiske og samfundsmæssige omvæltninger og i en tid med nye udtryksformer og kunstneriske udfoldelsesmuligheder.

Niels Finn Christiansen dr.phil,dansk arbejderhistoriker;  den russiske revolution og mellemkrigstidens Europa
"En mellemkrigstid er en epoke mellem to krige, og i de tyve år mellem den første og den anden verdenskrig var den europæiske erfaringshorisont præget af den første, mens man forberedte den anden. Bag dette overordnede tema udspiller der sig en forberedelse til den lidt fjernere kolde krig, som mange mener blev indledt med den bolchevikiske revolution i 1917. Den satte et skel og opbygningen af den sovjetiske stat blev et afgørende referencepunkt for den to andre hovedstrømninger i mellemkrigstiden: nazismen/fascismen og de kapitalistiske demokratier. Epokens politisk-ideologiske, sociale og økonomiske historie udspilles i spændingsforholdet mellem disse tre strømninger."


Jon Kyst ph.d i russisk litteratur; Hvad er russisk avantgarde?
For det utrænede, ikke-russiskkyndige øje er det meget naturligt, at det er illustrationerne på plakaterne fra revolutionen og tiden efter, man iagttager og afkoder. Vi taler tit om avant-garden som et billedsprog, der bl.a. i tegneserieform henvendte sig til de mange russere, der ikke kunne læse og skrive i begyndelsen af det 20. århundrede, og lægger derved vægten på det ikke-sproglige.
Avantgarden havde imidlertid også sit specielle russiske sprog, som står trykt på plakaterne, ofte med spændende, avantgardistisk typografi, men alligevel: hvad står der på russisk på plakaterne? Og hvordan passer de tekster vi ser ind i russiske teksters kulturhistorie?


Torsdag d. 11. september 
Litteraturen i mellemkrigstidens Rusland 
kl. 20. (Entré: 40 kr.) Litteraturen i mellemkrigstidens Rusland. Mette Dalsgaard (oversætter og phd. i russisk litteratur, forfatter til russisk litteraturhistorie 1890-1985 i tre bind) giver et klart rids af de spændingsfelter, forfatterne befandt sig i, og et klart rids af de vigtigste af periodens forfatterskaber. Fra revolution og avantgarde til Stalins socialistiske realisme. Endvidere læses udvalgte værker i dansk oversættelse og på russisk. Arrangementet er en del af ”Golden Days of Copenhagen” og arrangeret sammen med Studieskolen. Entré 40,- 

2. temauge:

Mandag d. 15. september 
Kl. 13-17 (entré Fri) i kunst, krig og revolution i mellemkrigstidens sovjetrussiske plakater v. Odin Rasmussen, Cand mag i historie

Den russiske revolution var en omfattende politisk begivenhed i århundredets første årtier og måske den, som havde de mest vidtrækkende politiske og kulturelle konsekvenser. Som optakt til og i kølvandet på den kom en epoke, der er tæt knyttet til ihvertfald to vigtige historiske forhold og sociale fænomener i mellemkrigstiden; Avantgardens opgør med de kulturelle normer, og bolsjevikkernes forsøg på at skabe en helt ny kultur. Plakaterne fra mellemkrigstiden demonstrerer, hvad der stod på spil i i Rusland: Produktionsforøgelse, disciplinering, uddannelse, og planlægning. Kilderne, de sovjetiske plakater fra mellemkrigstiden er meget uhomogene og særdeles vanskelige at kategorisere. Det rummer alt lige fra korte ret upersonlige anvisninger til de store teksttunge plakater, fra læselige og ordnede layouts til forskellige avancerede billedkompositioner med bl.a. fotomontage som virkemiddel. Generelt meddeler de os om hverdagsting, og gennem dem de store overordnede ideer og ideologiske forestillinger i Sovjetunionen – som den unge rødgardist, der organiserer socialisme i landsbyerne i sin fritid.  Man kan støde på styrets kategoriske ”vi mangedobler stødarbejderentusiasmen ved beherskelsen af videnskab og teknik,” hvor alle andre overvejelser end de helt overordnede udelades. Eller man kan møde politiske ledere, der er fordybet i endnu en patriotisk tale om nye opgaver til den økonomiske opbygning. Og man kan fortolke de storslåede, heroiske og monumentale scenarier fra opbygningen af socialismen, som man ønskede beskueren oplevede det. Uanset, denne udstilling kan på ingen måder gøre dette materiale fuldt ud rette i al sin rigdom på information, men kun præsentere enkelte brudstykker af det som forhåbentlig kan virke illustrerende og indgå i arrangementets relevans.
 
Søndag d. 21. september 
kl. 20. (Entré: 40) ”Fra Lenin til Stalin. Mellemkrigstiden i Rusland. Russisk produktionskunst. Abstrakt eller figurativ”. Erik Kulavig (lektor, lic.phil) taler om: Fra Lenin til Stalin, brud eller kontinuitet?. Lars P. Poulsen-Hansen (mag.art. i slavisk filologi) beretter om Mellemkrigstiden i Rusland set med nutidens russiske historiebøgers øjne. Endelig gennemgår Jørn Guldberg (lektor, cand.mag) Russisk produktionskunst og operativ æstetik.  


Erik Kulavig Lektor, lic.phil ; Fra Lenin til Stalin, brud eller kontinuitet ? 
I mange år hed det, at Lenin var god nok, og at det var Stalin, der ødelagde socialismen. Det er der stadig nogle, der holder fast i, men flere og flere bliver overbevist om, at ulykkerne i form af statslig tvang og vold over for befolkningen startede allerede under Lenin, og at Stalin i virkeligheden ikke opfandt ret meget selv. De sidste hælder desuden til den opfattelse, at voldens årsag ikke så meget skal søges i hovedpersonernes karakterer som i selve forsøget på at realisere den socialistiske utopi. Med udgangspunkt i en redegørelse for periodens historiske udvikling (1917-1953) vil disse spørgsmål blive belyst.


Lars P. Poulsen-Hansen mag.art. i slavisk filologi; Mellemkrigstiden Sovjetrusland set med nutidens russiske historiebøgers øjne.

Jørn Guldberg Lektor, cand.mag; Russisk produktionskunst og operativ æstetik
Betegnelsen 'produktionskunst' blev af den sovjetrussiske kunstner-avantgarde introduceret som et alternativ til 'kunstproduktion', og betegnelsen udtrykker samtidig en politisk radikalisering, der resulterede i, at det disciplinerede, abstrakte formsprog blev tillagt et politisk-revolutionært indhold. Som en episode i det postrevolutionære kunstliv vil 'produktionskunsten' blive søgt placeret i forhold til både avantgarde-kunsten umiddelbart før Oktober-kuppet og i lyset af den senere udvikling, da ideen om en 'socialistisk realisme' blev dogmatiseret.


Udstillingen og arrangementsrækken ”Kunst, krig og revolution i mellemkrigstidens sovjetrussiske plakater” foregår 8.-21. September 2008 i LiteraturHaus Møllegade 7 DK 2200- København N
Oplag 200 eksemplarer
København d. 8. september 2008
LiteraturHaus Møllegade 7 DK 2200- København N


Tak til Anya Os´kina, Christian Flintrup, Alex Nikitin og Alex Hemmingsen, for de russiske oversættelser. Tak til Anja Lollesgaard for inspiration og hjælp til søgning på relevant litteratur. Tak til Lina Petrova, Knud Holt Nielsen og Maj-Britt Mortensen for opbakning. Særlig Tak til  Morten Sylvest Nøhr for tid, teknisk hjælp og grafisk arbejde. Tak til arrangementets foredragsholdere; Niels Finn Christiansen, Jon Kyst, Mette Dahlsgaard, Lars P. Poulsen-Hansen, Erik Kulavig, Jørn Guldberg, til min vejleder Thomas Ekman Jørgensen. Også tak til Mikkel Bolt og Det Fri Universitet for inspiration. Tak til Bogcaféen Ny Tid for udlån af marxistiske klassikere og stormfane. Tak til Paul Opstrup leder af LiteraturHaus fordi han troede på projektet. 
Denne udstilling er økonomisk støttet af; LiteraturHaus, Saxo-Instituttet ved Københavns Universitet Amager (KUA), Københavns Kommune projektpuljen, Studieskolen, arkitektfirmaet Nova 5.